Spirální dynamika

Spirální dynamika je cvičení na neurofyziologickém podkladu, tudíž pracuje s přetvořením pohybových stereotypů, které jsou zakódovány v mozku.  Mozek je zvyklý vést pohyb určitým způsobem a my se snažíme ten způsob změnit. Je to vlastně návod na používání svého těla.

Spirální dynamika se zabývá prevencí a léčbou pohybového aparátu. Vychází z anatomie, fyzikálních zákonů a z evolučního vývoje.

Švýcarský lékař Christian Larsen a francouzská fyzioterapeutka Yolande Deswartová přinesli nový pohled na pohyb a pohybovou léčbu před dvaceti lety. V západní Evropě pracují se spirální dynamikou nejen ortopedi, neurologové, traumatologové, rehabilitační lékaři a fyzioterapeuti, ale i trenéři vrcholových sportovců, instruktoři ve fitness centrech, profesionální tanečníci, gymnasté a učitelé jógy.

Spirální stabilizace

Spirální stabilizace znamená prevence vzniku chabého držení těla, těžkých poruch svalové balance, skoliotického držení těla, chybné koordinace chůze a běhu, degenerace páteře a velkých kloubů ve školních lavicích.

Je cvičení určené pouze pro určité věkové kategorie, nebo je to bez omezení věku?

Cvičení je vhodné v kterémkoliv věku. Řeší totiž problémy dětí ve školním věku, jako je prevence chabého držení těla, skoliotického držení těla, ploché nohy, těžkých poruch svalové balance, chybné koordinace chůze a běhu, degenerace páteře a velkých kloubů ve školních lavicích.
Léčba akutní i chronické bolesti páteře křížové, hrudní i krční oblasti, vysunuté ploténky a skolióza, bolesti kyčelních a kolenních kloubů, kloubů nohy a klenby nohy ve věku od 5 do 100 let.
Během těhotenství pomáhá nastávající mamince překonat problémy související se zátěží v křížové oblasti a současně napomáhá ke zdravému vývoji děťátka lepším okysličováním, zpevňování břišního svalstva a svalů pánevního dna. Ženy zralého věku cvičením předcházejí problémům souvisejícími s menopauzou. Zpevňování pánevního dna předcházejí urologickým problémům. Lehká fyzická aktivita cviků odbourává emoční napětí, podporuje úpravu metabolismu a tím zmírňuje osteoporózu a obezitu a její dopad na páteř, kloubní aparát horních končetin, kyčelních a kolenních kloubů, haluxů a vybočení palců chodidla.

Cvičení zvládnou bez problémů i senioři. Cviky se vybírají individuálně k danému onemocnění, věku a pohyblivosti cvičícího.

Kdy by se mělo s cvičením začít?

S cvičením je možné začít v akutní bolesti páteře, jakož i při bolesti chronické, dlouhodobé. Ideální by však bylo, začít s cvičením v plném zdraví a předejít poškození dříve, než vzniknou, správným nácvikem užívání svalů a svalových spirálových uskupení vytvářejících v těle sílu působící směrem vzhůru, která odlehčuje tlak na meziobratlové ploténky a klouby.

Používají se při cvičení nějaké pomůcky?

Cvičí se s elastickým lanem. Elastické lano umožňuje rozsáhlý pohyb končetin proti malé postupně narůstající síle. Cvičení s elastickým lanem umožňuje svaly posilovat a zároveň protahovat v době, kdy svaly relaxují. Tento efekt umožňuje posílit i protáhnout všechny důležité svaly těla během 10 minut.

Za jaký čas se mohou začít projevovat příznaky zlepšování zdravotního stavu klienta?

Zlepšování zdravotního stavu nastává do několika dnů, a to ústupem bolestí, zlepšením pohyblivosti a koordinace chůze. Vysunuté ploténky, skolióza u dětí i dospělých, bolesti kloubů a plochá noha vyžaduje systematickou několik měsíční léčbu cvičením v domácím prostředí.